

Door **Jim Beame** op 27-07-2009

[Originele artikel](#)

'Whoever controls the media, controls the mind.'

Jim Morrison

De onafhankelijke media in Nederland zijn nagenoeg ter ziele. Steeds meer mediabedrijven zijn in steeds minder handen. Op een enkele uitzondering als De Groene Amsterdammer na, zijn de media in de loop der tijd overgenomen door almaar grotere corporaties die op hun beurt bijna allemaal in bezit zijn van slechts enkele machtige families. Vaak betreft het families met invloedrijke connecties en een dubieus verleden. De media vertegenwoordigen de belangen van de internationale corporaties, volgens de wereldberoemde onderzoeksjournalist John Pilger ['de nieuwe heersers van de wereld.'](#)¹ Multinationals welke, sinds hun ontstaan in Nederland, winst en het tevreden stemmen van de aandeelhouders als enige drijfveer hebben.²

Waarheidsvinding en het juist informeren van het publiek zijn ondergeschikt. Bij hen geen andere dan de officieel geaccepteerde kijk op de terreuraanslagen van 11 september 2001. Bij hen geen twijfel over de missies voor 'vrijheid' en 'vrede' van de Verenigde Staten in Irak en Afghanistan. Bij hen geen kritische vragen over de vrijheidsberovende maatregelen 'tegen terreur.' Veelal blijken de media propaganda- en manipulatiekanalen van overheden die met de corporaties en banken al sinds de trias VOC - Wisselbank - Staten Generaal uit de zeventiende eeuw en ver daarvoor een onlosmakelijke eenheid vormen.³ Duidelijk komt de verstengeling met de overheid naar voren in de Tweede Wereldoorlog als veel media hun ware gezicht tonen en wie ze werkelijk dienen: niet het volk maar de overheerser. In Nederland is er slechts een handjevol mensen dat het nieuws bepaalt. Wie zijn zij?

Het wereldnieuws verstrekt door een familie loyaal aan de banken, de kroon en de vrijmetselarij

Het nieuws uit de wereld bereikt het Algemeen Nederlands Persbureau via internationale persbureaus. Het belangrijkste en grootste ter wereld is het financieel georiënteerde [Reuters](#), opgericht in 1851 door de naar Groot-Brittannië gevluchte en door koningin Victoria tot de adelstand verheven [Israel Beer Josaphat \(Paul\) Reuter](#).⁴ Voor de stichting van dit persbureau werkt Israel in de bank van zijn oom.⁵ In 2008 fuseert de Reuters Group met de Canadese [Thomson Corporation](#), op het moment van fusie een van 's werelds belangrijkste mediagiganten met kranten als het prestigieuze [The Times](#) (1967, nu bezit v. R. Murdoch) en eigendom van de familie Thomson. De Thomson familie is de rijkste van Canada en staat op de [31ste plaats in Forbes Magazine van 2007](#). David Thomson, derde baron Thomson of Fleet, bekleedt thans het voorzitterschap van het nieuwe bedrijf Thomson-Reuters. Net als de familie Reuter destijds, zijn de Thomsons in 1964 door de Britse monarch tot de adelstand verheven: de wijze waarop de Kroon appelleert aan het statusgevoel en de ijdelheid van invloedrijke personen en zo hun loyaliteit koopt. De [Grand Lodge van British Colombia](#) refereert aan deze verheffing en ook aan het feit dat de oprichter van dit media-imperium is toegetreten tot de hogere gelederen van de vrijmetselarij - de manier om macht en invloed te vergroten - en gerekend wordt tot een van zijn beroemdste representanten. ⁶

Net als Reuters is Thomson voor de fusie financieel gericht en is na de overname van Reuters zelfs marktleider op dit gebied.⁷ Thomson's Financial's standaard competitie tabellen (Thomson Financial's Standard League Tables) geven [overzichten met uitstaande schulden bij 'investeringsbanken'](#) als Citygroup, Goldman Sachs en JP Morgan.⁸ Volgens Wikipedia leidt de Rothschild familie deze sectie van (Reuters-)Thomson: 'De Rothschilds hebben de leiding op zich genomen van Thomson's Financial's competitie tabellen in investeringsbankieren, fusie- en overname deals in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië'.⁹

[Kent Cooper](#), directeur van de Associated Press waar hij 41 jaar werkte, schrijft in zijn autobiografie 'Barriers Down' (1942) hoe de Rothschild familie een aandeel heeft gekocht in de belangrijkste persagentschappen, waaronder Reuters. Op pagina 7 doet hij verslag van een twintig jaar durend gevecht om het recht van Amerikanen op de waarheid over het

wereldnieuws en wie het bepalen.

'Adolfs Nieuwe Papegaai' nu in handen van royalistische nazaten nazi-collaborateur

Op haar beurt krijgt het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) het wereldnieuws binnen via de internationale persbureaus, waarvan het 'onafhankelijke' Reuters met zijn ['ready-to-publish' nieuws in twintig talen](#) de voornaamste is. En inderdaad neemt het ANP de berichten in de regel zondermeer over. Op 28 juli 2004 bericht de NRC dat Reuters en het ANP een [alliantie](#) gaan sluiten.¹⁰

Het ANP is het Nederlandse persbureau dat nagenoeg alle media hier te lande van nieuws voorziet: omroepen, kranten, tijdschriften, websites, instellingen en overheden in binnen en buitenland. Op hun beurt reproduceren deze media, inclusief de 'kwaliteitskranten', dit nieuws zonder vragen. Het ANP, zo is Nederlanders altijd ingeprent, staat immers voor objectiviteit en betrouwbaarheid. In de oorlog werkt het ANP echter vlijtig samen met het nazi-regime en staat het bekend als 'Adolfs Nieuwe Papegaai.' Een getuige uit die tijd merkt op:

*'Ieder had wat een hekel aan die [ANP]journaals omdat ze net als de kranten een propaganda maken welke ons kermisachtig aandoet.'*¹¹

Sinds begin 2004 is het ANP niet langer een stichting maar een Naamloze Vennootschap, voor het [leeuwendeel eigendom van investeringsmaatschappij NPM Capital](#) (Nederlandse Participatie Maatschappij), onderdeel van de SHV holding. De Steenkool en Handels Vereniging is het grootste familiebedrijf in Nederland en in bezit van de familie Fentener van Vlissingen, een der machtigste en rijkste geslachten in Nederland. Het ANP is dus, zoals wikipedia stelt, een priv -onderneming.¹²

De godfather van de familie, Frits Fentener van Vlissingen, heeft het familiefortuin vergaard in de jaren vlak voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog door uitgebreid met de nazi's te collaboreren. Van 1937 tot 1945 bepleitte hij samenwerking met nazi-Duitsland als leider van het Deutsch-Niederl ndische Gesellschaft. Frits ontvangt drie onderscheidingen voor zijn verdiensten: voor zijn nazi-collaboratie twee van de F hrer, waaronder het Kruis van Verdienste van de orde van de Duitse Adelaar¹³ en een ridderschap in de Orde van de Nederlandsche Leeuw van Hare Majesteit.¹⁴ Net als bij Israel Reuter en Roy Thompson heeft de Kroon zichzelf zo weer van een loyale discipel verzekerd. Over de [collaboratie van de familie met representanten van nazi-Duitsland](#) schrijft Arie van der Zwan in 2006 een boek getiteld 'Hij overwon iedereen op een vrouw na.'¹⁵

De protestantse Fenteners behoren tot de intimi van de Oranjes, gelijk grootvader al trouw bevriend was met - aldus ondermeer Marco Venema van Ravage: [voormalig SS-er en IG Farben medewerker](#) - 'Benno' zur Lippe, wiens lidmaatschap van de nazi-partij NSDAP de regering in de doofpot probeerde te houden door valsheid in geschrifte ([Volkskrant 06-12-95](#)).¹⁶ Fentener zou zich in 1940 aan de nazi-top hebben aangeboden als stadhouder van Nederland - net als Bernhard - onderhield eveneens nauwe contacten met IG Farben, producent van Zyklon B en hielp de prins bij het arrangeren van de vlucht per KLM van tientallen nazi's naar Argentini , [aldus Edwin de Roy van Zuydewijn](#).

Geen verkeerd woord bij het ANP over het koningshuis, Shell of de Gasunie: Edwin de Roy van Zuydewijn beschuldigt het persbureau in een *zeer lezenswaardige brief* van promotie van regeringsstandpunten en het moedwillig vervormen van het nieuws ten faveure van het koningshuis en corporatieve belangen. Als nieuwsverspreider dient het ANP ook nog een ander doel, aldus De Roy, ondermeer refererend aan de demonisering van Pim Fortuyn:

*'Het aan de schandpaal nagelen van diegenen die de leugens die ons regeren trachten te openbaren.'*¹⁷

De publieke omroep: gretig graaien naar uw belastinggeld met de zegen van de HEERE

Het ANP voorziet ondermeer de publieke omroep en de NOS van nieuws en bepaalt ook daar mede de kleur. Zeer onlangs op 6 mei dit jaar bracht Geen Stijl de NOS in opspraak toen deze het applaus voor koningin Beatrix bij de

ationale dodenherdenking [met 22 seconden had verlengd](#).¹⁸ Tijdens de doop van prinses Ariane op 20 oktober 2007, roept de menigte Maxima toe 'Zorregui' ta moordenaar' voor [zijn aandeel in het fascistische Videla-schrikbewind](#) waaronder meer dan dertigduizend burgers verdwijnen, velen in zee vanuit vliegtuigen met opengesneden magen voor de haaien.¹⁹ In de NOS-rapportage, ook uitgezonden door RTL, heeft de Nederlandse Omroep Stichting [alle onverkwikkelijke tegengeluiden weggefilterd](#).²⁰ En zo zijn er legio voorbeelden van manipulatie te noemen.

De kritiekloze houding naar Amerika, het koningshuis, religie, Israël, het bedrijfsleven en de politiek; kortom de gevestigde orde, is in goede handen bij de machtigste man van de Nederlandse Publieke Omroep: NPO-bestuurder en hoofd 'corporate communications' Henk Hagoort. Zoals altijd een strategische en machtsbestendige pion op de juiste post. Opgegroeid in een Veluws orthodox christelijk milieu, lid van de 'zwarte kousen' Gereformeerde Bond, voormalig docent aan [fundamentalistische creationismebolwerken](#) als de Evangelische Hogeschool en reformatorische Hogeschool De Driestar - waar homoseksuelen [Untermenschen](#) zijn, moslims afgodendienaars en vrouwen ondergeschikt - alsmede als oud-directeur van de Evangelische Omroep, is hij een man naar het hart van kabinet Balkenende. Hagoort is daarentegen met zijn macht en opvattingen een [serieuze bedreiging voor de \(seculiere\) \(pers-\)vrijheid](#).²¹

Ook in andere opzichten wordt het algemene publiek niet gediend. In plaats van inhoudelijke programma's die een tegenwicht bieden aan de quizzen en soaps van de commerciële omroepen maar waar geen geld voor zou zijn, gaat uw belastinggeld op aan buitensporige zelfverrijking. Net als bij de commerciële omroepen zijn niet waarheidsvinding en eerlijke informatie de drijfveer maar harde pecunia: er is sprake van een [verziende graaicultuur](#).²² Televisiemaker Rik Felderhof zegt 'niets te verwachten' van de voorgestelde beloningscode en doet een boekje open over de exorbitante salarissen van presentatoren bij de publieke omroep van soms 800.000 euro per jaar naast de inkomsten uit hun privé-bedrijven (klik [hier](#) voor een overzicht van deze privé-bedrijven). Volgens Hagoort heeft 'Felderhof blijkbaar niets begrepen van de maatschappelijke discussie' en over Felderhofs opsomming van de vele mogelijkheden tot belastingontduiking zegt hij: 'het stoort mij zeer, die bijna arrogante toon waarop hij de ontsnappingsroutes noemt.' Op Hagoorts beschuldiging van arrogantie reageert 'klokkenluider' Rik: ['Ik heb verteld wat veel mensen in Hilversum weten, maar wat blijkbaar niet openlijk verteld mag worden'](#), doelend op de democratische noodzaak voor de Nederlandse Publieke Omroep om transparant te zijn over de besteding van uw belastinggeld.²³

Eigenaar RTL: ooit Hitler's spreekbuis en uitbater van joodse slaven maar thans zionist

Voor berichten over 's werelds langste taart te Mexico', de begrafenis van André Hazes, [nipplegate](#) of baby-bungelend-uit-raam van Michael Jackson, schakelt u over naar RTL, waar het werkelijk belangrijke wereldnieuws wordt besproken. RTL 4, 5, 6, 7, 8, 24 en radio 538 behoren tot de RTL-Group, eigendom van de Duitse mediacorporatie Bertelsmann en op zijn beurt privé-bezit van de familie Mohn, de aangetrouwde tak van het schatrijke uitgeversgeslacht Bertelsmann. Bertelsmann bezit tevens Random House, de grootste uitgever van de Verenigde Staten en Sony, eveneens actief in de mediawereld, en vormt samen met dit laatste bedrijf [twee van de tien grootste mediagiganten ter wereld](#) en de [grootste van Europa](#).²⁴

Om de mentaliteit en sfeer van deze private corporatie te proeven moeten we ook hier een blik werpen op de achtergronden. Op 2 oktober 2002 bericht de BBC dat Bertelsmann eindelijk de leugens over zijn [nazi-verleden](#) toegeeft.²⁵ Het bedrijf maakt net als Philips en Fentener van Vlissingen in de oorlog zijn grootste winsten met, ondermeer, het drukken van antisemitische (jeugd)literatuur als 'Het Kerstboek van de Hitlerjeugd' en nazi-overheidspropaganda. Het bedrijf heeft direct overleg met Hitlers propagandaministerie en is, als het ANP, de spreekbuis van de nazi-autoriteiten. Bertelsmann maakt, gelijk Philips in Nederland, voor zijn productie uitgebreid gebruik van joodse slavenarbeid.²⁶ SS-er Heinrich Mohn staat in de Tweede Wereldoorlog aan het hoofd. Ook zijn zoon en opvolger Reinhard was lid van de SS.

Reinhard en zijn familie behoren, aldus [Forbes Magazine](#) tot de 147 rijksten der aarde. Politiek, media en het corporate bedrijfsleven zijn als vanouds innig verstrengeld: Reinhard en Liz Mohn zijn, volgens Politik Global, in de media de

hoofdsupporters van Angela Merkel en trouwe bezoekers van de Bilderbergconferenties.²⁷ Tevens is Reinhard (ere)lid van de [Club van Rome](#)²⁸ en - ondanks zijn verleden - samen met zijn vrouw eveneens van de '[Jerusalem Foundation Germany](#)'.²⁹ Inmiddels staat dochterlief Brigitte aan het hoofd van het familie-imperium.

Eigenaren Veronica TV, Net5, SBS6 gelieerd aan Bilderberg en Council of Foreign Relations

Net5, Veronica en SBS6 vallen onder het eveneens Duitse [ProSiebenSat.1 Media.AG](#), na de RTL-Group de tweede mediagigant van Europa. ProSieben is voor het grootste deel [in handen van private equity corporaties Permira/KKR](#): Kohlberg Kravis en Roberts. Henry Kravis, is samen met zijn neef George Roberts, een van de oprichters van KKR. Hij is tevens lid van het Council of Foreign Relations, zit in commissariaten van het Mount Sinai Hospital en de Rockefeller Universiteit.³⁰ Daarnaast bezoekt hij de Bilderberg conferenties en staat voor 2009 weer op de [gastenlijst](#) (tezamen met een [grote delegatie Nederlanders](#) te weten: Koningin Beatrix, Jaap de Hoop Scheffer, Ernst Hirsch Ballin, Neelie Kroes, Nout Wellink, Hans Weijers van Akzo-Nobel, Victor Halberstadt van de Rijksuniversiteit Leiden en Jeroen van Der Veer namens de Shell).³¹

Onder de titel 'Take Back the Economy' vinden er in de zomer van 2008 in een [groot aantal steden protesten plaats tegen KKR](#) omdat corporate opkopers als deze de kredietcrisis mede zouden hebben veroorzaakt teneinde goedkoop bedrijven te kunnen verwerven. (In de VS is de financiële crisis dan ongeveer een jaar oud. Bekijk [deze](#) veelzeggende videoclip).³²

De machtige Berlusconi van de Lage Landen met familiefortuin uit plantagearbeid

De Nederlandse kranten hebben vrijwel allemaal geruime tijd geleden hun onafhankelijkheid en eigen identiteit verloren. De zichzelf 'kwaliteitskranten' noemende dagbladen Algemeen Dagblad, Trouw, NRC, Volkskrant en het Parool zijn in handen van een schatrijke Belgische familie ([Vrij Nederland 15-05-09](#)). De huidige representant van het van oorsprong Brabantse geslacht Van Thillo en bestuurder van De Persgroep corporatie, staat bekend als de '[Berlusconi van de Lage Landen](#)', hoewel de door hem opgekochte 'kwaliteitskranten' zich tegenwoordig haasten om deze bijnaam en zijn reputatie van geldbelustheid en saneringsdrift [te ontcrachten](#). Christian van Thillo die in het verleden bestuurder was bij bovengenoemde Bertelsmann, verkreeg zijn alias omdat hij het grootste deel van de kranten, tijdschriften en televisiezenders (w.o. [VMM](#)) in België bezit. Daarnaast is hij evenals Berlusconi zeer katholiek, ijdel, macho en houdt van snelle auto's.³³ Behalve de baas van Belgische en Nederlandse media is hij - komend uit een bankiersfamilie - tot voor kort lid van de [Regentenraad van de Nationale Bank van België](#), daarnaast gedelegeerd bestuurder bij de Vlaamse Media Maatschappij, de Antwerpse Televisiemaatschappij, Mediafin en investeringsmaatschappij Carlton Capital Partners. Hoezo belangenverstrengeling?

De zeer katholieke en nationalistische familie Van Thillo maakt haar fortuin met de aankoop in de jaren dertig van een aantal rubber-, koffie- en palmolieplantages in de naar het voorbeeld van Nederlands Indië vormgegeven kolonie Belgisch Congo (1908-1960).³⁴ E.D. Morel publiceert al in 1907 zijn aanklacht tegen de erbarmelijke omstandigheden op de rubberplantages in Belgisch Congo, 'Red Rubber: The story of the rubber slave trade' (klik [hier](#) voor de boektekst). De Belgische koning pleegde er op grote schaal [genocide](#).³⁵ Na Leopold II ging deze terreur van dwangarbeid, marteling, verminking, moord en concentratiekampen voort.³⁶ In [teksten van na 1945](#) beschrijven ooggetuigen de Belgische koloniale heersers, waaronder plantagebezitters, in termen als 'wreed, onmenselijk, verdorven' waarbij 'winstbejag' al vanaf het prilste begin het allerbelangrijkste [was] en behept met 'nazi sympathie die volgens [Nasilowski, arts in Congo] door vele Vlamingen in de kolonie gekoesterd werd'.³⁷ Frans Buelens beschrijft in 'Congo 1885-1960, een financieel economische geschiedenis' hoe de [belangrijkste koloniale figuren als Van Thillo, Alard, Jadot, Lippens en Gugenheim met elkaar verbonden zijn en een internationale 'high society' creëren](#) waarin verkondigd wordt dat koloniale exploitatie dient tot eer en glorie van het moederland. De betrokken bedrijven 'behaalden in de koloniale periode een winstvoet die tot de allerhoogste ter wereld gerekend moeten worden'.³⁸

De transformatie van het medialandschap tot melkkoe voor de aandeelhouders

De bedrijfsvoering van Van Thillo is exemplarisch voor de gehele sector mondiaal. Net als de plantages in Congo is het

enige oogmerk hier: corporate winst voor de aandeelhouders. Waarheidsvinding en eerlijke informering van het publiek zijn volledig ondergeschikt. De opgekochte kranten van soms zeer diverse signatuur worden 'geharmoniseerd', wat inhoudt dat ze net als de politieke partijen allemaal dezelfde middentoon krijgen. Deze inhoudelijke monochromie bereikt Van Thillo door de werknemers die al te zeer een bepaalde kleur vertonen te ontslaan. Pol Deltour, secretaris generaal van de journalistenvakbond, kent de verhalen over Van Thillo's liefde voor kranten:

'die is er als het goed gaat. Maar anders is die liefde snel verdwenen. De krant als cultureel erfgoed, als een belangrijk instituut voor de democratie, dat doet hem niets. Arbeidsvoorwaarden en journalisten: interesseert hem niet. Het komt altijd terug op de cijfers en de waarde voor de aandeelhouders, wat dan zijn familie is. Dat maakt het ook weer cynisch.' ([Volkskrant 27-01-09](#))

Oudjournalist bij De Morgen, John Vandaele zegt er [het volgende](#) over:

'Wat er nu gebeurt met deze ontslagen is meer van hetzelfde. Opnieuw wordt de krant inhoudelijk bijgestuurd door het personeelsbeleid. [â€¦] Na verluidt werden ook vooral mensen ontslagen die zich tijdens de onderhandelingen met de eigenaar opwierpen als woordvoerders en leiders namens het personeel. [â€¦] â€¦de kritische krant die De Morgen ooit was, dan spreek je toch over een verschil van dag en nacht. Daarmee is de transformatie van het Vlaamse medialandschap al heel ver gevorderd. [â€¦] Niemand heeft daarin zo'n grote rol gespeeld als Christian van Thillo. Hij introduceerde de echt commerciële krant. 39

Het [merendeel van de regionale dagbladen in Nederland](#) valt onder de [Mecom-corporatie](#), een investeringscorporatie uit Londen, Europa's grootste uitgever van regionale bladen en eigendom van David Montgomery, net als Van Thillo bekendstaand als een [harde, genadeloze saneerder](#) (De Gelderlander, 9 mei 2007).[40](#)

Telegraaf bliksemafleider voor de overheid en specialist in zondebokken in oorlogs- en vreedestijd

Naast de Persgroep bestaat er in Nederland nog de internationaal opererende Telegraaf Media Groep, waar ondermeer Neerlands grootste dagblad De Telegraaf en een groot aantal tijdschriften onder vallen. De TMG is voor meer dan 30% in handen van de [familie Van Puijenbroek](#), een katholiek geslacht van textielbaronnen dat naast familie Fentener van Vlissingen nog een klein aandeel van 28,4% procent in het ANP zou hebben. In de oorlog zijn zij navolgers van het door collaborateur en naoorlogs christenpremier Jan de Quay verdedigde rechts-autoritair corporatisme. In de jaren dertig ondersteunt Van Puijenbroek de Corporatieve Concentratie - een voorloper van het Zwart Front - en andere rechts-autoritair groeperingen. Het Zwart Front werd opgericht door een priester in opleiding en was een fel [antisemitische, fascistische organisatie](#). Ook Prins Bernhard zou de familie frequenteren.[41](#)

De Telegraaf had lang een verschijningsverbod nadat de krant zich in de oorlog met de nazi's had gecompromiteerd. De uitgever fungeerde als spreekbuis van de bezetter en drukte onder andere nazi-bladen als de [Deutsche Zeitung den Niederlanden](#).[42](#) Net als nu is de Telegraaf in die tijd al de bliksemafleider voor de overheid van de echte problemen en specialist in zondebokken. De Telegraaf van 17 mei 1942 schrijft:

'Ieder die niet geheel van politiek inzicht verstoken is, weet, dat de Joden Duitschlands vijanden zijn en dat de achtergrond van den oorlog een laatste afrekening van het door Duitschland geleide Europa met het jodendom is. Duitschland heeft uit een instinctmatige behoefte aan reinheid van levenshouding van het eigen volk den joden het veelal op slinksche wegen [=wijzen] verkregen burgerrecht weer ontnomen en hen teruggebracht tot het uitgangspunt, voordat zij over Europa uitzwierven' ([Volkskrant 15-04-06](#)).

De legitimiteit van nieuws wordt gedefinieerd door de machthebbers

Het opkopen en privatiseren van mediabedrijven door grotere internationale corporaties is sinds de tachtiger jaren onder druk van de Wereld Bank en het IMF begonnen en gaat nog steeds door. De kleintjes zijn schatplichtig aan de grote. Wereldwijd zijn er ongeveer vijf tot [tien](#) mediacorporaties die de toon zetten. De vijf grootste corporaties zijn

Bertelsmann (Sony is onderdeel), [Time Warner](#), [Disney](#), [Viacom](#) en Rupert Murdoch's [News Corporation](#). Zij vormen een mondiaal commercieel mediasysteem gedomineerd door een klein aantal ultramachtige families dat zich beijvert om de vrije markt en commerciële waarden te verbreiden.

[Prof. Robert McCesney](#), oprichter van Free Press, geeft op 26 februari 2009 een lezing getiteld '[De strijd op leven of dood voor journalistiek en zelfbeschikking](#).' Hij stelt dat de crisis in de nieuwsvoorziening hand in hand gaat met de huidige economische depressie. De reorganisaties, fusies en saneringen, het ontslag en de afname van met name kritische dagblad-, televisie- en radiojournalisten en het repeteren van geijkte opvattingen door de overblijvers, leidt tot een sfeer waarin corrupte politici en bestuurders als enige profiteurs floreren in het schemerlicht: een sfeer die de journalistieke autonomie en integriteit ondermijnt. Vergaande mediabesluiten nemen zij achter gesloten deuren. Deze crisis heeft zijn wortels in de periode voor de vlucht van het internet en voor de huidige depressie. Het kapitalisme dicteert al sinds de tachtiger jaren de journalistiek. De kakofonie aan visies en opvattingen uit de zestiger en zeventiger jaren is verdwenen.

De belangrijkste tekortkoming van de journalistiek al sinds haar ontstaan, aldus McCesney, is het blindelings steunen en vertrouwen op 'officiële' bronnen - de machthebbers - als de basis voor een nieuwsitem: 'de legitimiteit van nieuws wordt gedefinieerd door de autoriteiten.' Als een journalist hun officiële uitleg van de terreuraanslagen ter discussie stelt is hij 'niet professioneel' omdat hij zijn privé-ideologie op zou dringen. Er is niets mis met duidelijk kleurkeuzes van kranten: politiek, religieus of anderszins. Er is alles mis met de nivellering in de huidige media volgens opgelegde politiek correcte denkbeelden zonder alternatieven. Een vrije pers is een publiek goed en voorwaarde voor een vrije samenleving.[43](#)

Who controls your mind?

McCesney schrijft dat in de huidige samenleving journalistieke vrijheid en waarden die indruisen tegen de corporate belangen daarentegen worden onderdrukt. Het is 'een ramp voor alles, behalve de meest oppervlakkige opvatting van democratie' - een *corporatocratie* waarvan de vertegenwoordigers het eens zullen zijn met het motto van founding father [John Jay](#):

'Those who own the world, ought to govern it.'[44](#)

Update 15-12-09: Voor de eigenaar van 80% van de Nederlandse tijdschriften & internetkranten als NU.nl zie: [Eigenaar NUjj: Bilderberger, trilaterist en CIA-agent](#)

Update 23-12-09: NRC-Handelblad -> C&A-Handelsblad. De verliesgevende NRC is inmiddels door VanThillo verkocht aan de investeringscorporatie Egeria, eigendom van de schatrijke Nederlands-Duitse familie Brenninkmeijer.

Update 28-05-10: De aandelen ANP zijn overgenomen door V-Ventures, onderdeel van Vereniging Veronica (Volkskrant, 28 mei 2010). Vereniging Veronica (niet te verwarren met het afgesplitste Veronica TV) was tot 2001 onderdeel van de joint-venture Holland Media Groep, tegenwoordig RTL Nederland. (bron: wikipedia ?Veronica Omroep Organisatie?). RTL Nederland is onderdeel van het boven besproken Bertelsmann-concern, een van de vijf grootste mediaconcerns ter wereld.

Update 20-03-11: Sanoma is per april 2011 voor bijna zeventig procent eigenaar geworden van SBS Broadcasting, na RTL de grootste commerciële televisiemaatschappij van Nederland. (Bron: NOS, 20 april 2011). Onder SBS Broadcasting vallen de zenders SBS6, Net5, Veronica, de tv-bladen Veronica Magazine en Totaal TV, tv-productiebedrijven en teletekstbedrijven. De internationale Sanoma Corporatie was al eigenaar van het merendeel van de tijdschriften in Nederland en heeft daarnaast onder meer 100 websites, waaronder de grootste sociale nieuwssite van Nederland, NU.nl/NUjj, berucht om het intensieve censuurbeleid. De eigenaar is behalve trilaterist en CIA-agent, samen met de topbestuurders van Sanoma, frequent bezoeker van de Bilderbergbijeenkomsten. De vader

van de eigenaar was hoofd concentratiekampen. Lees verder op: "[Eigenaar NUij: Bilderberger, trilaterist en CIA-agent.](#)" Het resterende deel is overgenomen door de internationale miljoenenorganisatie Talpa.

Update 01-02-13: Het medialandschap verandert in een razend tempo. Voor een volledige update van dit artikel, klik [hier](#).

[1](#) Zie John Pilger's documentaire '[The New Rulers of The World.](#)'

[2](#) Voor het ontstaan van de eerste mondiale corporaties en een beschrijving van hun 'psychopathische persoonlijkheid', zie anarchiel.com '[Nederland: wieg van corporatie en wereldbank.](#)'

[3](#) Voor een beschrijving van de wisselwerking tussen staat, corporatie en bank vanaf de 17e eeuw, zie anarchiel.com '[Nederland: wieg van corporatie en wereldbank.](#)'

[4](#) Bron: wikipedia engels, 21 juli 2009.

[5](#) 'Paul Reuter', [Encyclopedia Britannica](#) student edition.

[6](#) Grand Lodge of British Columbia, [famous freemasons](#), www.freemasonry.bcy.ca

[7](#) 'Thomson wordt met overname Reuters marktleider', [MDweekly/ Financiële Dagblad 16-05-07.](#)

[8](#) Fact-archive.com, [Thomson Financial League Tables.](#)

[9](#) [The Rothchild Family](#), Wikipedia, Eng., geraadpleegd 21-07-09: 'The Rothchilds have led the Thomson Financial League Tables in Investment Banking Merger and Acquisition deals in the UK, France and Italy.'

[10](#) '[ANP en Reuters sluiten alliantie](#)', NRC, 28-07-04, Zie ook [Volkskrant van 29 juli](#).

[11](#) [Blz. 33](#), Bart van der Boom, 'We leven nog. De stemming in bezet Nederland.'

[12](#) ANP grotendeels eigendom van Fentener van Vlissingen. Zie verschillende bronnen: [Volkskrant 26-11-03](#); Mediafacts.nl 25-11-03, '[NPM Capital neemt belang in ANP](#)'; Zeer lezenswaardige (!) brief v. Dr. Edwin de Roy van Zuydewijn, door hetzelfde ANP zwart gemaakt ([zozeg.nl](#)).

[13](#) '[Fentener van Vlissingen](#)' Instituut voor Nederlandse Geschiedenis.

[14](#) Nederlandsch Economisch-Historisch Archief, [Frederik Hendrik Fentener van Vlissingen](#)

[15](#) NRC, '[Een heerser op vele fronten](#),' 24-11-06.

[16](#) Verleden Bernhard: Zie anarchiel.com, '[Het Koningshuis](#)'; 'Prins Bernhard', Marco Venema, Ravage. 212/[Kleintje Muurkrant](#); 'Regering poogde prins Bernhard van nazi-lijst te laten schrappen', [Volkskrant 06-12-95](#); Ton Biesemaat, '[Wilhelmus als SS-lied](#).' Zie voor achtergronden van Frist Fentener anarchiel.com 'Vroom dansen rond het Gouden Kalf' [deel V](#).

[17](#) [zozeg.nl](#), [brief van Edwin de Roy van Zuydewijn](#) over de achtergrond van het ANP.

[18](#) 'NOS trakteert Beatrix op extra lang applaus', [Geen Stijl, 06-05-09.](#)

[19](#) Voor de rol van ZorreguiÃ“ta als minister van een schrikbewind en de houding van het koningshuis, zie anarchiel.com '[Het koningshuis](#).' Zie ook The Telegraph, '[Dutch prince's romance is now in doubt](#)', 28-01-01

[20](#) GeenKroning.nl, [demonstratie 20 oktober](#).

[21](#) Bert Brussen, '[De kruistocht van aankomend NPO-voorzitter Henk Hangoort](#)', 31-01-08, bbrussen.nl. Zie ook wikipedia: [Henk Hangoort](#).

[22](#) marketingtribune.nl, Jaap Barteldts, '[De verziekte graaicultuur van de NPO](#)', 16-06-09.

[23](#) NRC 19-07-09, '[Publieke omroep bekritiseert Rik Felderhof](#)'.

[24](#) Thenation.com, '[The Big Ten](#).' Zie ook: Volkskrant 10-04-06, '[Bertelsmann heeft plek in bijna elke huiskamer](#).'

[25](#) BBC News, '[Bertelsmann admits Nazi past](#)', 8 oktober 2002.

[26](#) Voor de bedrijfsvoering van Philips (slavernij in Vught) en Fentener van Vlissingen in de oorlog & noten, zie anarchiel.com 'Vroom dansen rond het Gouden Kalf,' [deel V](#).

[27](#) Politik-Global, Wochenmagazin fur Hintergrundinformationen zu Politik und Wirtschaft, 13-11-08 'Reinhard und Liz Mohn waren nicht nur medienseitig [HauptunterstÃ¼tzer der Merkel, sonder sind gleichzeitig Dauer-Bilderberger](#).'

[28](#) [Clubofrome.org](#), Reinhard Bertelsmann.

[29](#) [Ledenlijst Jerusalem Foundation Germany](#) (jerusalemfoundation.org).

[30](#) www.cfr.org, Council of Foreign Relations: leadership & staff, [Henry R. Kravis](#).

[31](#) www.opednews.com, gastenlijst Bilderberg 2009/ [Bilderberg Attendee List](#). Vergelijk de lijst van prisonplanet.com: [Bilderberg 2009 Attendance List](#).

[32](#) nieuwsuitamsterdam.nl, '[Demonstation against private equity](#)', 5 juni 2008.

[33](#) Welingelichtekringen.blogspot: '[Liefhebbber van kranten en van winst](#)', 26-01-09.

[34](#) Trends.be, '[Familie Van Thillo](#). Het rijk van Bill.' Welingelichtekringen.blogspot: '[Liefhebbber van kranten en van winst](#)', 26-01-09.

[35](#) New York Times: 'King Leopold's Ghost: [Genocide with Spin Control](#)', 01-09-98.

[36](#) Indymedia.be 01-04-04, '[Congo: ook na Leopold 2 ging de Belgische terreur voort](#).' Jules Marchal '[Dwargarbeid in Congo](#).'

[37](#) Digitale Bibliotheek Nederlandse Letteren, DBNL.org, '[Het beeld van Belgisch Congo in Poolse teksten na 1945](#).' p.133/134.

[38](#) www.pala.be, beschrijving Frans Buelens '[Congo 1885-1960. een financieel economische geschiedenis](#).'

Wie bepalen het nieuws in Nederland?

[39](#) John Van Daele, '[Van maatschappelijk project tot persgroepproduct](#)', 13-06-09.

[40](#) Publisr.nl, 'David Montgomery: [Regionale dagbladen in Nederland en Europa](#)' 11-06-09.

[41](#) '[Ruilen en tuitelen](#)', De Groene Amsterdammer, 23-08-95. '[De Zwartste krant van Nederland](#)', De Groene Amsterdammer 30-08-95.

[42](#) Ned. Inst. voor Oortlogsdokumentatie, ww2archieven.nl, [nr. 3350](#).

[43](#) Prof. Robert McCesney, '[The Life or Death Struggle for Journalism and Self-Government](#),' 26-02-09, pdxjustice.org.

[44](#)'Degenen die de wereld bezitten behoren haar te regeren.' Robert McCesney, '[The Global Media Giants](#)', www.fair.org